Gotscha is in zijn soort een kunstenaar die in Nederland simpelweg niet voor
handen is. Zijn vervaardiging van het
harnas van Prins Maurits bijvoorbeeld is ongeëvenaard van schoonheid en kwaliteit. In de
periode dat ik directeur van het Maritiem & Juttersmuseum op Texel was heeft Gotscha
in 1995 een gewaardeerde bijdrage geleverd aan de tentoonstelling over Georgië en Texel.
Gotscha is met zijn kunstzinnig werk een verrijking voor de Nederlandse
cultuur.
Drs. Beno van Tilburg
Hoofd
communicatie Rijksdienst voor de Monumentenzorg, 17/10/2002
De Nederlandse harnassencollectie is
beperkt, ook die in het Legermuseum. Dat was de reden om dit voorjaar een
van de weinige harnassmeden, Gotscha Lagidse, te vragen voor ons een replica
te maken van het kinderharnas van prins Maurits. Maurits was ongeveer twaalf
jaar oud toen een portret van hem gemakt in kuras. Dit schilderij vormde het
enige voorbeeld voor Lagidse. Nu is het harnas gereed en het resultaat is
verbluffend.
Drs.
Gert H. Groenendijk
Algemeen directeur
Legermuseum, 29/11/2004
...Ik hoop dat uw
kunstzinnige talenten aan bod kunnen komen en wens u veel succes in uw
verschillende artistieke werkzaamheden.
Mr. F.J.M. Houben
Commissaris
van de Koningin in de Provincie Noord-Brabant
Gotscha's werk in museaal Nederland op zichzelf staat en voor museaal
Nederland een toevoeging van kwaliteit zou betekenen.
***
Hierbij kan ik verklaren
dat ik Uw werk ken en van menning ben dat het van een uitzonderlijke
kwaliteit is. Ook onze restaurateur edele metalen, R. van Langh, was
daarvan onder de indruk en beoordelt Uw vakmanschap als zeer hoog, een
reden voor hem om U als gastdocent in te schakelen voor een van de ICN
opleidingen. Uw reconstructies op basis van onvolledig materiaal en
afbeeldingen zijn overtuigend. Inzake museale toepassingen kan ik het
volgende zeggen. Daar waar originellen gespaard moeten worden vanwege
kwetsbaarheid en kans op beschadiging, en vervangen moeten worden door
replica’s dan wel als reconstructies gemaakt moeten worden, kan ik U
zeggen dat ik U van harte zou aanbevelen aan mijn collega’s. Ik zou op
dit moment geen ander in Nederland aan kunnen wijzen die dit werk zo
verantwoord uitvoert.
Prof.dr. J.P. Sigmond
Directeur collecties
Rijksmuseum
Prof.Dr.
Peter J. Sigmond
Directeur Collecties
Rijksmuseum Amsterdam, 29/02/2000
Met zijn creaties, waaronder de
waarheidsgetrouwe kopie van het ruiterharnas van Prins Maurits dat hij voor het
Legermuseum heeft verwaardigd, kan de heer Lagidse zijn artistieke gaven ruimschoots en
onomstotelijk etaleren.
Jan A. Buijse
Directeur Koninklijk
Nederlands Leger- en Wapenmuseum, 03/08/2000
Werk van Gotscha Lagidse behoort
tot de hoogste professionele standaard. We hebben zijn werken kritisch
beoordeeld en op basis van bevindingen heeft het Legermuseum in 1997
besloten, om hem de opdracht toe te vertrouwen om een replica te maken
van het harnas van
prins
Maurits van Nassau, naar het
origineel, dat wordt bewaard in de Hofjagd- und Rüstkammer des
Kunsthistorischen Museums in de Hofburg te Wenen in Oostenrijk. Dit
replica is in 1999 overgedragen aan het Legermuseum. Het replica harnas
voldeed aan alle verwachtingen. Het is niet alleen precies gelijk tot in
details zoals het origineel in Wenen, maar omdat is besloten het niet
kunstmatig te verouderen, ziet het er nog mooier uit. Met zijn diep
geblauwd oppervlak contrasteert met vergulde klinknagels, sloten, haken
en gespen. In feite ziet het er oorspronkelijk genoeg uit om de
beschouwer er van te overtuigen hoe een harnas van een persoon met
eminente status er in die tijd uitzag. Het harnas werd eerder getoond
aan verschillende geïnteresseerde partijen en specialisten, en hun
oordeel was heel gunstig. Men moet het in werkelijkheid kunnen zien om
het op uitvoering en schoonheid te kunnen waarderen. Zelfs een leek ziet
niet alleen de hoge kwaliteit, maar ook de cultuurhistorische waarde van
Gotscha's vakmanschap. Het vakmanschap van Gotscha is haast uniek in
Europa. Een fantastische vent ook. Bij mijn weten zijn nog slechts twee personen werkzaam in
verschillende landen, die in hun mogelijkheden en kwaliteit van hun werk
zijn te vergelijken met die van Gotscha.
Een harnassmid moet behalve een hoog
gekwalificeerd ambachtsman te zijn nog veel meer kwaliteiten hebben. Hij
moet zeer goed ingevoerd zijn in de harnasstijlen van weleer en een zeer
grote kennis hebben van de versieringskunst, die in de door harnassen
bestreken tijdsperken der gotiek, de renaissance en de barok totaal
verschillend zijn. Gotscha heeft naar mijn volle overtuiging bewezen, dat
hij niet alleen deze vaardigheden en kennis heeft, maar ook
inlevingsvermogen
in die stijlen alsmede het benodigde
vormgevoel. Ik wil best toegeven dat deze beide wezenlijke
elementen naast het ambachtelijke niveau, ook gelden voor zogenaamde
kunstsmeden, zoals die in Nederland bestaan voor restauratiewerk, kerkelijk
smeedwerk en dergelijke, maar zelfs dat is niet voldoende om iemand tot een
goed harnassmid te bestempelen. Hij moet namelijk een zeer grote
anatomische kennis van het menselijk
lichaam bezitten om een harnas in de juiste vormen en proporties te kunnen
samenstellen, iets wat bijvoorbeeld een beeldhouwer ook moet hebben. Echter,
de harnassmid moet zelfs meer dan de beeldhouwer weten, omdat hij ook nog de
menselijke dynamiek
moet kennen. Het harnas moet namelijk zó gemaakt worden dat het ook gedragen
kan worden. Met andere woorden: bewegingen van afzonderlijke onderdelen
moeten mogelijk zijn. Bij het maken van een product, waarbij behalve op het
ambachtelijk vlak de kennis op diverse terreinen, zo vaak een kennelijk
beroep moet worden gedaan op het interpretatieve vermogen van de vakman, is
de kwalificatie kunstenaar respectievelijk kunstwerk volkomen terecht.
Mij dunkt, dat juist
wij musea als opdrachtgevers en cultuurhistorische stakeholders de plicht
hebben om aan onze autoriteiten te wijzen op wat werkelijke kwaliteit
inhoudt en dat de uitvoering van dergelijke opdrachten alleen maar gunstig
kan uitwerken op het imago van onze instituten en op dat van het
cultuurhistorisch handelen van dezelfde autoriteiten.
Jan
Piet Puype
Hoofdconservator van het kooninklijk Nederlands Leger- en Wapenmuseum
...Ik ben
onder de indruk van het
harnas, dat de heer Gotscha Lagidse heeft gemaakt naar het originele exemplaar van Prins
Maurits in Wenen. Ook het oordeel van de heer Puype, wiens deskundigheid op het gebied van
17-de eeuwse wapens en wapenuitrustingen ik zeer hoog acht (ik zat zelf in de jury die hem
de Frederiks-prijs heeft Toegekend), is bijzonder positief.
Dr.
J.P. Ter Molen
Directeur Paleis Het
Loo / Apeldoorn, 07/01/2002
Gotscha
Lagidse door zijn vakmanschap en inzicht unieke bijdrage levert aan de Nederlandse museumwereld.
Bas Kist
Conservator
Rijksmuseum Amsterdam, 13/06/1998
Als docent aan de Opleiding Conservatie / Restauratie van Metalen,
Hogeschool Antwerpen, bevestig ik graag de deskundige en enthousiaste
medewerking van Dhr. Gotscha Lagidse in het geven van een workshop voor
mijn eerstejaarsstudenten. Het project omvatte alle aspecten van het
maken van een zgn. ‘spangenhelm’ naar historische voorbeelden.
De
workshop zelf ging door in de ateliers van het Museum Sterckshof; de
afwerking van de stukken gebeurde in de ateliers van de opleiding.
De
ervaring en technische kennis die Dhr. Lagidse heeft, wordt versterkt
door zijn gedrevenheid voor het onderwerp, zodat de studenten niet
alleen vaktechnische kennis hebben opgedaan, maar ook een inzichtelijke
aanpak hebben kunnen ervaren om hun werkstuk tot een goed einde te
brengen.
Patrick Storme
Docent C/R Metalen,
Opleiding Conservatie / Restauratie,
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten,
Hogeschool Antwerpen ,28.12.2006
Unieke expertise van Gotscha
Lagidse op het terrein
van historische metaalbewerking, zijn kennis van antieke militaria en zijn algemene
inzetbaarheid worden door de opleiding en de studenten Instituut Collectie Nederland
bijzonder gewaardeerd. Wij hopen dan ook in de toekomst veelvoudig van de diensten van
Gotscha Lagidse gebruik te kunnen blijven maken.
Dr.
J.R. Frans
Grijzenhout
Hoofd opleidingen
Instituut Collectie Nederland - ICN, 08/02/2002
De kennismaking
met het werk van de heer Gotscha Lagidse heeft diepe
indruk op mij gemaakt. Ik ben van mening dat we hier te doen hebben met een unieke
kunstenaar en vakman die de smeedkunst tot in de perfectie beheerst.
Henk L. Visser
Visser Collectie / Wassenaar 05/06/1998
Gotscha
Lagidse's werk als Fijn-Smid heeft diepe
bewondering in mij en anderen gewekt. Cultureel gezien is zijn kennis en kunde een
verrijking voor het Nederlandse museumwereld. Hij houdt zich nu reeds bezig met herstel
van onvervangbare Nederlandse harnassen in buitenlands bezit. Hiermee zullen onze musea
hun collecties kunnen completeren en daarmee hun algemene aantrekkelijkheid vergroten.
Ruud
(Kick) H.G. Koster
Voorzitter
Vereniging "Edouard de Beaumont", 28/06/2002
Secretaris General
Federation of European Societies of Arms Collectors
Ihre Arbeiten sind nach wie vor
Prunkstücke in meiner Sammlung.
Bruno Maurer
Präsident Verrein Schweizer
Armeemuseum
My complete admiration. You are great, great artist. Your work is a
unique masteripiece of elegance and refiness, done with such subtility
that deserves more than the uttmost respect.
Ljiljana Nikolic
Historian of art/art critic, 2016
My complete admiration.
You are great artist. Your work is a unique masterpiece of elegance and
refiness, done with such subtility that deserves more than the uttmost
respect.
Ljiljana Nikolic
Historian
of art/art critic / Servie 09-08-2016
Wij prijzen ons gelukkig in de
nabijheid, te weten 's-Hertogenbosch, de deskundigheid van de heer Gotscha
Lagidse die noodzakelijk is te
hebben aangetroffen.
Drs.
H.J. Hijmersma
en Drs. M.E. Becx
Conservators Kasteel
Heeswijk, 24/01/2000
Ik hoop dat er gezorgd wordt dat u nog lang
en vruchtbaar in Nederland kan blijven werken. Veel succes toegewenst.
Mr.
Martin V.B. Asscher
Directeur kunsten,
Ministerie van OCenW, 26/04/2002
Gebaseerd op een filosofisch fundament en
met begrip van een wapenuitrusting brengt Gotscha Lagidse door bijna vergeten technieken deze oude
kunst tot leven. Hij maakt wapenuitrustingen binnen het artistiek creatief proces en
brengt nieuwe dimensies en nuances in vorm, zovel in de grote delen als in details. Daarom
heeft zijn werk in deze richting een zeer sterke eigen identiteit en heeft daarmee een
hoge originele en artistieke waarde.
Zura Kalanda
(Kalandadze)
Beeldend kunstenaar
/ Kunstcriticus, toespraak bij galerie "Bremmer" op 03/09/2000
Dat er van Nederlandse zijde belangstelling bestaat voor de activiteiten van
Gotscha Lagidse is buiten kijf. De verklaringen van het onder dit
ministerie rossorterende Instituut Collectie Nederland, van het Legermuseum
te Delft en van het Museum Nairac in Barneveld blijkt evident dat meerdere
culturele instellingen concreet behoefde hebben aan de aanwezigheid van de
heer Gotscha Lagidse met het oog op bepaalde, nader omschrijven activiteiten
op het terrein van zijn specifieke deskundigheid de historische
metaalbewerking.
Gezien
het bovenstaande kom ik dan ook tot de conclusie dat met het verblijf van de
heer Lagidse hier te lande een wezenlijk Nederlands cultureel belang is
gediend.
mr. drs.
C.H.J.
van Leeuwen
De
staatssecretaris van Onderwijs Cultuur en Wettenschappen, 22/12/2002
Gotscha is de magiër, die met vuur en wind
ijzer en edelmetaal buigt en vormt voor toepassing als zwaard of kogelwerend harnas, maar
ook tot adembenemende schoonheid in gestileerde en vrije vormgerelateerde aan planten en
dieren, als symbool en representatie van een bepaalde kwaliteit.
Willem Kocken
Directeur Galerie Bremmer /
Tilburg, 01/09/2000
Het resultaat is subliem. Ik ga nu in Amsterdam
mijn best doen deze lantaarn onder de aandacht te brengen want ik vind
deze een van de mooiste. Ik weet ook zeker dat de kwaliteit goed
is, gezien jouw achtergrond.
Drs. M. Pruijs
Architecthistoricus, Bureau
Monumentenzorg Amsterdam, december 2005
Gotscha's werk sluit aan bij
het abstract - expressionisme - vooral te zien bij de dierenfiguren. Hij 'schildert' in
tinten van diverse metalen en frappeert ons met een mysterieuze materiaalbehandeling
en- constructie. Die overtuiging heb ik intussen, gezien zijn indrukwekkende staat van
dienst, de graad van perfectie, en diversiteit aan technieken waarmee elk voorwerp
gestalte krijgt.
Harry
Flamings
Docent
Academie voor Beeldende Vorming te Tilburg, 10/10/2000
Gocha
Lagidze’s creative activity is yet further proof that the refined art of
metal forgery, which has flourished on Georgian territory, still exists,
develops, peculiarly transforms during the new époque and is distinctly
heard in the polyphony of contemporary art.
Nino
Chichinadze
The
World of Constant Connection - Informational and scientific magazine “,
3 (23) 2004
Met het
oog op Gotscha Lagidse hebben we te doen met een beoefenaar van een
vakdiscipline die verwerven is met een uiterst gevoelig artistieke
perceptie, welke ruimschots tot uitdrukking is gekomen in de door hem
geleverde prestaties. Bovendien hebben wij te maken met iemand die blijk
geeft te beschikken over een kunstenaars attitude. Deze kunstenaars
attitude en ondernemerschapskwaliteiten zijn uitgerekend de componenten
die een echte bijdrage levert aan Europese kunstcultuur. De
vakdiscipline van Gotscha Lagidse in zijn behandeling van ijzer biedt
grote overlappingen met de zilversmiddiscipline kan zondermeer gemeten
worden.
***
Het werk van Gotscha
Lagidse dient
beoordeeld te worden tegen Europees perspectief en gewogen te worden door in het veld
praktiserende deskundigen zo nodig van buitenlandse officiële instanties, Victoria &
Albertmuseum, Louvre, Museum für angewante Kunst. De kwaliteiten
moeten tegen het licht worden gehouden met betrekking tot het nut voor
geheel Europa. Het werk van Gotscha is doortrokken van studie, ruimtelijk
inzicht, vakbekwaamheid, en een scherp artistieke oog.
Jan van Nouhuys
Studio 925 / Galerie
Zilver en van Nouhuys / Schoonhoven, 11/05/2000
Mijn conclusie
is, dat de kwaliteit van werk van Gotscha Lagidse voor Nederland
ongeëvenaard is.
Drs. Marco van der
Hoeven
Directeur Mithras / Delft, 11/10/1996
In de periode 1998, 1999, en 2000
heeft Gotscha Lagidse zijn bijzondere kennis als kunstenaar in dienst
gesteld van het Instituut Pieter Brueghel. In de rol van docent heeft hij
een bijzondere bijdrage geleverd aan het educatief programma van het
Instituut. Zijn speciale kennis en inzicht als kunstenaar, vormgever en
gedegen ambachtsman is als een aanwinst voor het Instituut Pieter Brueghel
ervaren, en wij hopen ook in de toekomst gebruik te kunnen maken van zijn
diensten.
Drs. Jan Hooimeijer
Directeur Instituut Pieter
Brueghel, 10/2000
Gotscha
Lagidse is een kunstenaar van unieke kwaliteit, een uitstekend vakman en
bovendien beschikt hij over ruime didactische vaardigheid. Hij verdient als
edelsmid alle respect!
P.G.M. van Melis
Directeur Instituut Pieter
Brueghel, 22/04/1999
Mede namens het bestuur van schutterij Sint Sebastianus uit Mheer mag ik u hartelijk bedanken voor de prachtige restauratie van de degen. Wij hebben na aankomst van de degen deze uitgebreid bekeken en bestudeerd en wij zijn onder de indruk van het vakmanschap waarmee dedegen is hersteld. Hartelijk dank daarvoor en wij zullen uw bedrijf in onze kennissenkring van harte aanbevelen. Nogmaals bedankt en wellicht tot ziens.
Wim Senden
Voorzitter Schutterij Sint Sebastianus, 16/09/2016
Wij vinden dat
Gotscha Lagidse als beeldend kunstenaar
van belang is voor de hedendaagse culturele Nederlandse samenleving. Als zilversmid -
restaurateur is hij niet te ervaren en ook daarom onmisbaar in het Nederlandse
kunstenveld.
Bert van Gulik /
voorzitter STOK, 03/01/2001
G.M.A.G. van den
Dubbelsteen
Maria Krol
Peer de Rijk
Willem Wandberg
Cecile Potjes
Thea van Vliet
Peter Linnartz
Chris Toonen
We zijn
als museum erg trots dat we een fenomenale stuk werk van Gotscha Lagidse
aan onze collectie mogen toevoegen.
Dr. Priscilla van
Leeuwen
Hoofdconservator
Museum Nairac te Barneveld, 12/04/2004
Historische musea vullen leemten in hun collecties natuurlijk het liefst
door het verwerven van authentieke objecten. Soms is dit echter
onmogelijk. Volgens de moderne museumethiek is het dan gerechtvaardigd
gebruik te maken van replica's. Deze moeten wel van museale kwaliteit
zijn, dat wil zeggen technisch en historisch in alle opzichten
verantwoord. Het Legermuseum bezit onder andere replica's van het
ruiterharnas van Prins Maurits (1567-1625), een piekeniersharnas en een
kinderharnas van Maurits. Prachtige objecten, die zijn gemaakt door
Vriend en metaalkunstenaar Gotscha Lagidse. In hun soort behoren tot de
absolute wereldtop.
Drs. Bart-Jan Laagrrwaard
Telecommitment, 09/2005
Gotscha
Lagidse heeft artistieke gaven die wij niet
kunnen missen, op onze weg naar de totale kwaliteitsverbetering van het werk van de
kunstsmeden.
Mr.
Cees Rombout
Voorzitter van het
Nederlands Gilde van Kunstsmeden (NGK), 03/05/1999
Gotscha
Lagidse heeft zijn kunstenaarsvaardigheden
bewezen met de reconstructie van het harnas van Prins Maurits van Nassau in opdracht van
het Legermuseum in Delft. Zijn grootste voornemen is door zijn werk als kunstsmid zijn
kennis aan de volgende generatie te kunnen doorgeven.
Mr. Jos Spanier
President Stichting
Hephaistos / Luxemburg, 22/04/1999
Wat mij meteen opviel aan het werk van
Gotscha Lagidse is het indrukwekkend vakmanschap waarmee hij zijn werken maakt. Niet alleen zijn
wapenrustingen worden met dit vakmanschap vervaardigd, ook zijn autonome objecten ontstaan
op die manier.
Machteld Willemse
GATE Foundation /
Amsterdam, 09/11/1999
Wij hebben kennis genomen van uw werk dat
zich in Nederland niet of nauwelijks manifesteert, zeker niet op een dergelijk hoog
niveau.
Boudewijn
W.M.
Jansen
Voorzitter Stichting
Zilver in Beweging, 12/05/1998
Toen ik Gotscha's werk
gezien heb was ik zeer verrast dat iemand in deze gestalte werk kan leveren
- een grootste werk! Ik kan rustig verklaren dat Gotscha een groot
kunstenaar is! Wanneer ik zijn werk geleerd heb, met hoogachtend, kan ik
zeggen dat ik niemand ken die dergelijke werk, uitgevoerd met dergelijke liefde,
in getoonde gestalte te leveren kan. Ik nodig hem uit in het Europees
Centrum van UNESCO voor Monumentenzorg in Venetië om zijn kennis aan de
studenten te overdragen ter nut voor volgende generaties.
Prof. Alfred
Habermann
Kunstschmiedmeister,
UNESCO / Venetië, 28/10/1997
Gotscha
Lagidse is een fantastische edelsmid die
geweldige dingen maakt! Onvoorstelbaar goed!
Manfred
Sachse
Kunstschmiedmeister,
Bladesmith
/1999
I have
seen the suit of armour in the Legermuseum in Delft. I have also heard
about you through the NGK. You are interested in learning how to make a
sword. That is a little difficult as I need to know what type of sword.
I have always wanted to learn how to make armour. I would like to make a
13 th century Knights Templar great helm. So possibly if you would like
we could exchange skills? I very much admire your work as it is excuted
to the highest standard. Too often these days people feel that our
forebears where a bunch of unskilled Neatherthals and the reproduction
of their work must be made roughly. I thoroughly disagree with this!
From what I see in the museums I see a great deal of skill, care and
craftmanship involved. I could come and see you if you like. Give me a
call.
Andrew
Jordan
Bladesmith, Woudenberg,
6 juli 2004
Blijf enthousiast, u bent een
absolute edelsmid!
Mw.Van
Maaren Van Baalen
Burgemeester
Weert, 10/02/1997
Het beeldje
dat u gemaakt heeft van ons bedrijfslogo is naar alle tevredenheid
ontvangen door ons. Hartelijk bedankt voor de mooie creatie.
Noorlander
en Van Veen
Makelaardij Onroerend Goed BV, Zevenbergen,
03/06/2004
Het werk van Gotscha
Lagidse onderscheidt zich door
een grote creatieve lading, die met veel vakmanschap tot uitdrukking is gebracht. Gezien
het materiaalgebruik en de toegepaste technieken is naar mijn mening hier sprake van een
zeer waardevolle aanvulling op hetgeen de Nederlandse edelsmeedkunst tot nu toe te bieden
heeft.
Piet Hermans
Ambtenaar culturele
zaken Gemeente Weert, 29/01/1997
Gotscha's werken, zowel abstract als
realistisch zijn tentoongesteld in onze Juwelierzaak in Den Bosch. Samen met onze sieraden
vormt het een prachtig geheel. Veel reacties krijgen we op de wapenrustingen, die tot in
details zijn gemakt.
Wim Houdijk
Nouwens en Houdijk
Edelsmeden, 18/09/1997
Het werk van Gotscha Lagidse valt op door
buitengewone artistieke en ambachtelijke vaardigheid en vakkennis, door zorgvuldig
detailleren zonder overdrijven, hoge eisen stellend aan de afwerking en vooral door groot
kunstenaarschap.
Bernard de Haas,
journalist
Voor zover mij en enkele geraadpleegde
Broeders van het Nederlands Gilde van Kunstsmeden, is Gotscha's werk in Nederland
absoluut uniek.
Nicolas Müller
Jabusch
Kunstsmederij
Nicolas Müller Jabusch, 09/10/1996
Gotscha
Lagidse is een zeer vakkundig
kunstsmid, wiens originaliteit en buitengewone vakmanschap absoluut uniek is. De man
en zijn werk zijn een aanwinst voor Nederland.
Jan Venrooy
Jan Venrooy
Edelsmederij, 09/10/1996
Wat
heb je toch weer een bijzonder en buitengewoon knap werkstuk
gemaakt. Ik vind het echt een eer jou te mogen kennen en ik ben daar
ook blij mee. Ik heb er eigenlijk geen woorden voor om uit te
drukken hoe geweldig ik jouw vakmanschap bewonder en waardeer. Ik
hoop dat je heel en heel oud mag worden en gezegend mag blijven met
een goede gezondheid.
Cor
Hooijschuur, 2010
Het is moeilijk onder woorden te
brengen zo blij als ik ben met het resultaat van het sabel. U bent een
magiër, meestersmid en meest bescheiden mens die ik ken. Een diepe
buiging voor het geleverde werk.
Een opdrachtgever,
30/05.29016
Gotscha
Lagidse heb ik leren kennen als een
talentvol beeldend kunstenaar.
Ds. H. van Tilburg
Predikant van
Protestantse Kerkgemeenschap Den Bosch, 05/10/1996
Je werk is echt voortreffelijk, wat een vakman ben jij, het is
een eer om U te kennen! Ik ben zeer blij met het werk..
Een opdrachtgever,
2007
Bedankt voor uw
restauratiewerk, ik ben geraakt door uw manier van werken. U laat
oude voorwerpen opnieuw een glorietijd beleven. Uw kennis en
meesterschap is dan ook van groot belang voor onze samenleving.
Daarnaast heeft uw warme persoonlijkheid duidelijk een goede
weerslag op het eindresultaat. Het is mij dan ook een waar genoegen
om u te hebben leren kennen.
Een opdrachtgever,
2007
Я
действительно
искренне
рад
знакомству
и в
восторге
от твоих
работ.
Уверен, что
ты еще не
раз всех
нас
удивишь,так
как твой
возраст
позволяет
быть еще
долго,
долго на
подьеме
творчества
и сделать
не мало
шедевров.
С
глубоким
уважением
Иса Acxaдoв, 2010
GOTSCHAS
LITURGISCHE WERK
Gotscha
Lagidse een groot kunstenaar
in de edelsmeedkunst is. Hij Eén van de zeer zeldzame kunstenaars is die bekwaam is
sacraal vaatwerk in edelmetaal te vervaardigen. Wat het heel specifieke kunstpatrimonium
aan kerkelijke attributen uit edelmetaal betreft, voor heel de Benelux onvervangbaar is
daar hij er als vakman zijn weerga niet vindt voor wat de herstelling van dit patrimonium
betreft.
Aartspriester Silouan
OEcumenisch
Patriarchaat Aartsbisdom België, Exarchaat Nederland-Luxemburg |