Het kinderharnas van prins Maurits,
2004
Foto ©
C. van Bruggen / Legermuseum
Maurits van Nassau, door de
onbekende schilder (1578-79),
Collecte Het Koninklijk Huisarchief in Den Haag
Kinderharnas van
prins Maurits. Verwaardigd in
2004 in opdracht van het
Koninklijk Nederlands Leger en wapenmuseum ter gelegenheid van de
tentoonstelling Heavy Metal, Europese harnassen in het vizier, van 5 november
2004 -30 januari 2005. In deze tentoonstelling laat het Legermuseum zien hoe
veelzijdig de harnasontwikkeling was en wat het verband is tussen een krijger in
harnas en een astronaut, ijshockeykeeper of hardrocker. Prachtige 16e
en 17e eeuwse harnassen van keizers, koningen, veldheren en
toernooiridders - bruiklenen uit belangrijke Europese musea - staan monumentaal
maar oog in oog met de bezoeker opgesteld. Op deze tentoonstelling was o.a. te
zien een harnas van de latere Keizer Maximiliaan I uit 1484 en een harnas van de
latere Keizer Karel V uit 1512 allen afkomstig uit het Museum Hofjagd- und
Rüstkammer in Wenen. Een maliënkolder uit de 15e eeuw van het
Rijksmuseum Amsterdam, een zogenaamd geschubd harnas uit het Moskou Kremlin
Museum, het kinderharnas van de tienjarige Poolse Prins Vladislav van Museum
Livrustkammaren in Stockholm en een kinderharnas van de zeer beroemde
harnasmaker Pfeffenhauser uit 1590 van het Legermuseum in Brussel. Bij de
tentoonstelling verschijnt een Engels-Nederlands boek over alle aspecten van het
harnas, met veel afbeeldingen en illustraties in kleur.
Uitgangspunt voor het harnas was een portret van Prins Maurits in kuras. Dit
schilderij bevindt zich in het
koninklijk huisarchief in Den Haag
-
Ouders vinden het leuk om voor hun kinderen het beste te kopen. Dat was
in de tijd van Maurits al zo. Maar ook om andere redenen lieten de
koninklijke en adellijke families van Europa harnassen voor hun
opgroeiende zonen maken. Het was een uitstekende training voor de
jongens. Zo konden zij wennen aan de beperkingen en problemen bij het
dragen van een harnas. Verder verhoogde zo'n harnas je status. Het
maakte de omgeving bewust van de standing van de jonge ridder en zijn
familie. Je liet anderen weten dat je rijk was en bereid om geld uit te
geven. Harnassen voor jongens waren eigenlijk tweemaal zo duur, want een
kinderharnas kostte bijna net zo veel als het harnas voor een volwassen
man terwijl de jongen voor wie het was gemaakt er snel uitgroeide. Dan
werd het onbruikbaar, tenzij er nog een jongere zoon was! Die kon dan
het oude 'ijzeren pak' van zijn grote broer aan. Je kunt er vrij zeker
van zij dat de ouders of de oom bij wie hij woonde het harnas voor
Maurits hebben laten maken. Op het schilderij zie je hoe trots hij dit
ware pronkstuk draagt.
"De Nederlandse
harnassencollectie is beperkt, ook die in het Legermuseum. Dat was de reden
om dit voorjaar een van de weinige harnassmeden, Gotscha Lagidse, te vragen
voor ons een replica te maken van het kinderharnas van prins Maurits.
Maurits was ongeveer twaalf jaar oud toen een portret van hem gemakt in
kuras. Dit schilderij vormde het enige voorbeeld voor Lagidse. Nu is het
harnas gereed en het resultaat is verbluffend."
Drs. G. Groenendijk
Algemeen
directeur Legermuseum, 29/11/2004
Foto ©
Legermuseum
Publicatie:
Defensie Krant, 13 januari 2005, pagina 7
Verhaal voor kinderen, door
Gotscha (toespraak op 16 december 2004 in het Legermuseum)
Dames en
heren,
Hebben we in Nederland eigenlijk wel een kinderharnas? Dat was een goede
vraag, want toen bleek dat in geen enkele verzameling die voor het publiek
toegankelijke is een kinderharnas uit de Middeleeuwen, late Middeleeuwen of
Renaissance bewaard is gebleven. Om dit gemis een beetje goed te maken, werd
ik door het Legermuseum benaderd om zo'n harnas te maken. Deze opdracht heb
ik met veel genoegen aanvaard omdat er waardering uit spreekt voor de
harnassen die ik eerder voor het museum mocht maken: het grote
Maurits-harnas en het Piekeniersharnas.
Uitgangspunt voor het harnas was een portret van Prins
Maurits in kuras. Dit schilderij bevindt zich in het koninklijk huisarchief in Den Haag. Het
is door een onbekende kunstenaar gemaakt toen
Maurits 12 jaar oud was. Het harnas waarin hij te zien is, bestaat uit een
helm, een kuras, een ringkraag en wapenhandschoenen. De jonge Maurits werd voor een belangrijk deel
opgevoed door Graaf Jan van Nassau, bijgenaamd 'Jan de Oude’ die een broer
was van zijn vader. Misschien heeft deze Jan van Nassau wel opdracht gegeven
het kinderharnas te maken, want dat heeft Maurits natuurlijk niet zelf
gedaan.
Iedereen die bij de geschiedenislessen heeft opgelet, kent de naam van Prins
Maurits en weet wat hij heeft gedaan voor Nederland. Maurits was de zoon van
Willem van Oranje en Anna van Saksen. Hij groeide op in Duitsland, op het
slot 'De Dillenburg' in de buurt van de stad Bonn. Als jongeling studeerde
Maurits aan de universiteit van Leiden. In 1584 volgde hij zijn vader op als
stadhouder van Holland en Zeeland. Later werd hij ook stadhouder van
Utrecht, Gelderland en Overijssel en ten slotte ook nog van Groningen en
Drenthe. Hij gold als één van de bekwaamste
legeraanvoerders van zijn tijd. Hij bevrijdde alle steden waarover hij
stadhouder was van de Spanjaarden. Een van zijn bekendste wapenfeiten is het
winnen van de slag bij het in Vlaanderen gelegen Nieuwpoort in 1600.
Ouders vinden het leuk om voor hun kinderen het beste te kopen. Dat was in
de tijd van Maurits al zo. Maar ook om andere redenen lieten de koninklijke
en adellijke families van Europa harnassen voor hun opgroeiende zonen maken.
Het was een uitstekende training voor de jongens. Zo konden zij wennen aan
de beperkingen en problemen bij het dragen van een harnas. Verder verhoogde
zo'n harnas je status. Het maakte de omgeving bewust van de standing van de
jonge ridder en zijn familie. Je liet anderen weten dat je rijk was en
bereid om geld uit te geven. Harnassen voor jongens waren eigenlijk tweemaal
zo duur, want een kinderharnas kostte bijna net zo veel als het harnas voor
een volwassen man terwijl de jongen voor wie het was gemaakt er snel
uitgroeide. Dan werd het onbruikbaar, tenzij er nog een jongere zoon was!
Die kon dan het oude 'ijzeren pak' van zijn grote broer aan. Je kunt er vrij
zeker van zij dat de ouders of de oom bij wie hij woonde het harnas voor
Maurits hebben laten maken. Op het schilderij zie je hoe trots hij dit ware
pronkstuk draagt.
Het harnas dat ik voor het Legermuseum heb gemaakt is
een driedimensionale interpretatie van het tweedimensionale harnas dat te
zien is op het schilderij van de jonge Maurits. Het is dus grotendeels een
nieuwe creatie.
Waarom heb ik dit harnas gemaakt?
Een belangrijke basis is mijn liefde voor de wereldgeschiedenis en
ridderverhalen. De prachtige metalen pakken van de ridders fascineren mij.
Daarom bestudeer ik al jarenlang harnassen en heb ik veel geëxperimenteerd
met technieken om ze te maken. Daarbij komt dat ik een perfectionist ben en
een sterke prestatiedrang heb. Bovendien voel ik een band met het
Legermuseum, want, zoals ik al eerder heb gezegd, dit is de derde opdracht
die ik van het museum heb gekregen. Ik ben heel dankbaar dat de directie zo
veel vertrouwen in mij heeft. Tot slot is ook de Nederlandse geschiedenis
voor mij een bron van inspiratie. Het dappere streven van prins Maurits naar
vrijheid spreekt mij erg aan.
Hoe is het kinderharnas tot stand gekomen?
Eerst ben ik begonnen met het bestuderen en analyseren van het portret van
Maurits: welk type harnas is afgebeeld, welke versieringen heeft het?
Natuurlijk is de achterkant van het harnas niet te zien op het portret, maar
ik moest die achterkant wel in dezelfde stijl maken. Bekend is dat Maurits
niet zo groot van postuur was, in tegenstelling tot zijn broer Frederik
Hendrik. Daarom hebben we als maat voor het harnas de gemiddelde maat van
een 12-jarige jongen genomen. Dat betekent een lengte van ongeveer 1 meter
en 55 cm. Eerst heb ik een kuras en een helm van papier gemaakt en gepast op
een scholier van 12 jaar. Daarna heb ik de onderdelen uit ijzeren platen
geknipt, iets groter dan de papieren patronen. Vervolgens heb ik de
uitgeknipte stukken plaat op een houten blok en een aambeeld met hamers in
de gewenste vorm gebracht. Het harnas is vervaardigd uit stalen platen van
verschillende diktes. Het kuras is gemaakt uit 3 mm plaat, de helm uit plaat
van 2 en 1,5 mm, de ringkraag uit 1,5 mm plaat en de wapenhandschoenen uit
1,5 en 1 mm plaat.
Tijdens het maken paste ik de onderdelen regelmatig op de 12-jarige scholier
die mijn model was. Daarna is het harnas tijdens de afwerkingfase
geperfectioneerd. Het moeilijkste was het maken van de helm en het kuras.
Het kostte bijvoorbeeld heel veel werk om de ringkraag passend op het kuras
te maken. Eén keer ging dat zelfs helemaal mis en moest ik alles overmaken.
Toen ik klaar was met het hamerwerk, begon de tweede fase: het afwerken van
het oppervlak. Dat deed ik met een speciaal schuurmiddel. Daarna was de tijd
voor het aanbrengen van de versieringen, want langs de randen is het harnas
rijk versierd met graveringen die van bladgoud zijn voorzien. Alle randen
zijn gekabbeld en ook verguld.
Ik heb de onderdelen gegraveerd met een graveersteker en vervolgens met de
vlam geblauwd. Dat vlamblauwen gebeurt met een gasbrander. Alle onderdelen
worden stuk voor stuk verhit tot de temperatuur waarbij de blauwe kleur
ontstaat. Dat is een heel lastig proces, want je moet goed opletten dat je
het ijzer niet te heet maakt. Na het blauwen is in de gegraveerde
versieringen bladgoud aangebracht en vervolgens heb ik het harnas in elkaar
gezet met klinknagels. Naast ijzer waren ook andere materialen nodig om het
harnas te completeren. Bijvoorbeeld leer om de verschillende onderdelen aan
elkaar te bevestigen en rood fluweel voor de voeringen.
Het maken van dit harnas was een bijzonder arbeidsintensief proces.