Terug Nederlandse pagina

Back Englisch page

Back Georgian page

 

Workshop goud inleggen bij Centrum voor Kunsten te Roosendaal op 24, 25 en 26 februari 2012, Organisator Atelier Lagidse, Roosendaal, door Seerp Visser

Een stukje geschiedenis

Wapens zijn zo oud als de mensheid. Zodra de mens beschikking had over wapens gebruikte hij die om zijn medemens te bestrijden. Door alle tijden is gebleken dat degene die de beste wapens had de meeste kans had de strijd te winnen en het er levend van af te brengen. Dit heeft tot een eeuwig durende wapenwedloop geleid, die nog heden ten dage voortduurt.

Naast het bedenken van steeds nieuwe betere wapens is ook de uitvoering van primair belang. Immers een wapen moet betrouwbaar zijn en je niet in de steek laten in het midden van een gevecht.

Het leven van de eigenaar hing vaak af van het door hem gebruikte wapen. Het zal dan ook duidelijk zijn dat kosten noch moeite werden gespaard om zo goed mogelijke wapens te bezitten.

Het maken van wapens werd toevertrouwd aan de beste ambachtslieden die er waren.

 

De schoonheid van een wapen

Of het nu komt omdat de wapens zichtbaar door de eigenaren werden gedragen of omdat de bezitters het idee hadden dat een mooi wapen nog meer zou afschrikken is niet zeker. Wel zeker is dat de wapens werden versierd met de mooiste en knapste versierselen die aangeboden werden.

Deze versierselen verhoogden nog de prijs van de wapens tot een soms astronomisch  hoog niveau. Zo werd er eens een kasteel geboden voor een zwaard.

Dat heeft er ook toe bijgedragen dat wapens niet werden weggegooid maar zeer zorgvuldig werden bewaard en goed verzorgd. Dit zien we nog terug in de tegenwoordige tijd waar een enorm aantal oude wapens in omloop is en wordt vertroeteld door verzamelaars en musea.

Naast de wapens die werkelijk moesten dienen zijn, in het bijzonder, zwaarden en dolken gefabriceerd als pronk- en ceremoniële wapens. Hierbij kwam de aandacht dus voornamelijk te liggen op het uiterlijk.

Als versiering voor wapens werden vaak goud, zilver en edelstenen gebruikt. Het goud en zilver werd aangebracht in de vorm van inlegwerk en oplegwerk in mooie motieven die lokaal gebruikelijk waren, symbolen of teksten. Het spreekt voor zich dat het inleggen van goud en zilver in het veel hardere staal een zeer moeilijke bezigheid is, die veel vakkennis vereist en een vaste hand.    

 

Georgië en metaalbewerking

Wie in de bijbel leest en het oude testament openslaat komt de beschrijving tegen van de eerste metaalbewerker ter wereld, de smid Tubal Kain.

Waarschijnlijk is deze verwijzing niet naar een persoon maar naar het volk Tubal wat indertijd verbleef in de streken waar nu ongeveer de staat Georgië zich bevindt. Stcrker nog, in de taal die dit volk sprak is Kain het woord voor smid.

Dit volk stond bekend om zijn metaalbewerking, niet alleen van ijzer maar ook zilver, koper, brons en goud. Men zal in de bijbel, oorspronkelijk, het volk der smeden beschreven hebben en niet slechts een man die de voorvader van de smeden zou zijn. 

Hoe de geschiedenis verder is gegaan is niet geheel duidelijk. Wel is bekend dat in Georgië heden ten dage bijzondere vaklieden zijn die meester zijn in het bewerken van metalen.

Een voorbeeld daarvan is Gotscha Lagidse, eigenaar van het gelijknamige restauratie atelier. Alexandre Agdgomelashvili, die de workshop geeft is een ander voorbeeld. Deze 35 jarige Georgiër, getrouwd en vader van twee kinderen is meester in het inleggen en opleggen van goud. Hij legt het goud in volgens een Georgische methode die afwijkt van de in de rest van Europa gangbare methodes.

Het opleggen van goud is te vergelijken met de manier waarop men heden ten dage, bij voorbeeld in India, nog goud en zilver oplegt. Daar noemt men het de Koftgarti methode.

 

Bezetting van de workshop

Het is opvallend, maar eigenlijk wel logisch dat de workshop zeer snel was volgeboekt en een extra dag werd ingelast om aan de vraag te voldoen. De deelnemers komen uit verschillende Europese lande waaronder Engeland, België en Frankrijk.

Onder de deelnemers zijn mensen die naam hebben opgebouwd op hun vakgebied. Via musea of restauratieopleidingen. Een aantal personen volgen de workshop omdat deze technieken bij de Nederlandse goud- en zilversmeden opleiding in Schoonhoven niet werd gegeven.  

 

Centrum voor Kunsten Roosendaal.

Op zoek naar een passende ruimte voor de workshop nam Gotscha contact op met het Centrum voor Kunsten (CVK), voor hem bijna om de hoek.

De directeur Leon Arninkhof was er direct voor te vinden om deze bijzondere workshop in zijn gebouwen te laten plaats vinden en verstrekte alle medewerking.

Ook een dag extra voor de workshop werd snel geregeld. De workshop zet voor een aantal deelnemers Roosendaal op de kaart.

Ook de plaatselijke VVV gaf alle medewerking om de deelnemers ter wille te zijn en meer bekendheid te geven aan Roosendaal.

 

Presentatie goudinleg tijdens expositie Musket op 19 februari 2012 in Antwerpen 

 

Presentatie goudinleg bij Atelier Gotscha Lagidse in Roosendaal

 

Centrum van Kunsten in Roosendaal

 

Workshops 24-25-26 februari 2012

 Terug Nederlandse pagina / Back Englisch page / Back Georgian page